Jak a proč investuji do webů
23/10/2014
Při svém typu podnikání jsem si před časem uvědomil, že se nemohu spoléhat pouze na jeden projekt. Momentálně se tedy učím jednu ze základních podnikatelský činností a tou je investování. Pokud chcete změnit svůj život a začít něco budovat, tak bych Vám rád ukázal, jak to dělám já…
U svých projektů nyní využívám základního principu investování a to je diverzifikace – nespoléhám se na jeden jediný projekt. U mě totiž neplatí klasická podnikatelská poučka, že by se mělo investovat pouze do jednoho podniku a tomu věnovat maximum času. V mém případě, kdy vlastním pouze weby, by se investice do jednoho projektu mohla snadno změnit v pohromu. Proč? Pokud by můj dropshipping nebo affiliate partner ukončil spolupráci, zbyde mi pouze prázdný web, který nemá žádnou hodnotu. Proto se snažím peníze z mého prvního výdělečného webu Renegad.cz investovat do zakládání nových stránek, které opět buduji od začátku. Tímto částečně omezím skutečnost, že se nemusím spoléhat pouze na jednoho partnera. Část prostředků také reinvestuji do Renegadu, ale nejedná se o žádné závratné sumy.
S tímto postupem je ale spjata jedna obrovská nevýhoda – stojí hromadu úsilí a času, které musíte jednotlivým úkonům věnovat, a čím více projektů máte, tím hůře se vše stíhá, když chcete každý web dělat pořádně. Z toho vyplývá, že činnosti, které Vás nebaví nebo víte, že je neděláte dobře, byste měli outsoursovat, čili zadat někomu jinému. U mě to jsou typicky texty. Nejsem copywriter, neumím psát čtivé a užitečné texty, a proto tuto činnost přenechávám zkušenějším. Hlavně u svého nového obsahového webu, který aktuálně buduji.
Outsoursováním nějaké činnosti získáte to nejcennější, co máte, a to čas. Ten pak můžete využít třeba pro přemýšlení nad tím, zda všechno děláte správně a jestli vše funguje tak, jak má. Nedávno jsem takto přemýšlel nad svým webem obuvtamaris.cz, který nějak „nefunguje“. Poradil jsem se s povolanými lidmi v oboru a dospěl jsem k závěru, že web musím předělat, protože jinak se mi investice v dohledné době nevrátí. Uvědomil jsem si, že tam mám pár závažných chyb, které je třeba napravit.
Neméně důležitým bodem úspěšného podnikání je vzdělání. Pokud jezdíte na nejrůznější konference nebo barcampy, tak víte, o čem mluvím. Potkáte lidi, kteří dělají to co vy, a hlavně to dělají mnohonásobně lépe než vy. Takové lidi je pak radost poslouchat, protože se dozvíte tolik věcí a zkušeností jako v žádném článku na internetu. Navíc se seznámíte s lidmi, kteří se pohybují i v jiných oborech, a vy se zaujetím posloucháte, jak to funguje jinde. Pokud to myslíte s podnikáním vážně, na takových akcích nesmíte chybět!
Investování a daně
Díky investování si také můžete snížit daňový základ. Vydělané peníze můžete ihned použít na rozvoj svých projektů. Pokud to děláte aspoň trošku s rozmyslem, tak se Vám tyto peníze z dlouhodobého hlediska vrátí zpátky. U webů se mohou finance vrátit dokonce i za několik dní, týdnů či měsíců, což je naprosto směšné v porovnání s offlajnovými investicemi například do nemovitostí, akcií, podílových fondů apod. Proces reinvestování tedy neustále opakujete, až se Váš daňový základ na konci roku může dostat třeba až na 0 Kč. Vaše peníze budou ležet ve Vašich projektech a nebudou hnít na spořících účtech s mizernými úroky. Pokud svoje projekty děláte aspoň průměrně, tak se tyto peníze zhodnocují několikanásobně lépe než na těchto účtech a vy se přitom stále něco nového učíte a tvoříte.
Myslíte si, že podnikatel a zaměstnaný občan mají stejné podmínky pro investování? Jistě že nemají. Hlavní rozdíl je v tom, že podnikatel peníze vydělá, naloží s nimi tak, jak uzná za vhodné, a až pak něco zdaní. Zaměstnaný člověk ale dostane každý měsíc peníze už zdaněné a potom je může investovat. A to je ten zásadní rozdíl! Proto je dobré být tzv. na druhé straně barikády a podnikat. Máte daleko větší možnosti.
Samozřejmě také mám nějaké peníze stranou na spořícím účtu. Ale to z důvodů výkyvu v příjmech. Jsou totiž měsíce, kdy se daří, a pak období kdy ne. Proto musíte v dobrých měsících část peněz uspořit a financovat sebe i svoje projekty z těchto peněz v době, kdy tolik nevyděláváte. Pro mě jsou to typicky měsíce leden a únor.
Mohu pro názornost uvést příklad: měsíčně mi přijde 10 000 Kč, ze kterých odečtu náklady a dostanu se na 7 500 Kč čistého před zdaněním. Vzhledem k tomu, že stále bydlím s rodiči, tak použiji v průměru pouze 1 500 Kč na živobytí. Tímto bych jim chtěl poděkovat za jejich podporu, protože bez dobrého zázemí by to šlo těžko. Zbývá mi tedy 6 000 Kč. Přibližně 2 000 Kč odložím na spořicí účet. Mám tedy připravených 4 000 Kč na investování. S touto částkou již tak nějak každý měsíc počítám a přesně vím, co s ní udělám. Část se vrací do Renegadu, kde investuji do PPC, zbožových vyhledávačů a dílčích úprav na webu. Další obnos peněz je připraven pro člověka, který mi momentálně tvoří obsahový web, a pro copywritery, kteří tento web budou plnit texty. Poslední část jde pak do webu s obuví, kde teď budu investovat do dílčích úprav.
Když je to vše tak jasné, proč to nedělají všichni?
Jednou z příčin je, že většina lidi nezná rozdíl mezi aktivy a pasivy. Jsou totiž zvyklí pouze spořit a myslí si, že je to jediná forma toho, jakým způsobem zhodnocovat svoje peníze. Není to ani tak jejich chyba jako spíš pochybení rodičů, kteří vychovávají své děti s hlavní myšlenkou spořit a hlavně neinvestovat, protože to je přece riziko! „Co když o peníze přijdeš?“, často říkají.
Ano, můžete o své investice přijít. Jenže své peníze takto utratíte smysluplnějším způsobem než např. koupí třetí kabelky nebo lepších hodinek. To jsou věci, které Vám nemůžou nikdy nic vydělat. Do Vaší kapsy nepřinesou pravidelně peníze. Jsou to pasiva. A proto byste měli maximalizovat aktiva. Právě ty Vám zajistí pravidelný přísun peněz do Vaší kapsy. Jde o různé druhy investic, které by Vám v nějakém rozumném časovém horizontu mohly začít vydělávat. Pokud už vyděláváte větší sumy, tak jsou zajímavé např. podílové fondy, akcie, nemovitosti atd. Všechny investice jsou o znalostech a zkušenostech. Občas se to povede, občas ne, tak to prostě chodí. Vždycky je třeba i trocha toho štěstíčka. Ne nadarmo se však říká: „Štěstí přeje připraveným“.
Děkuji, že jste dočetli až sem a doufám, že Vás článek minimálně donutil se zamyslet. Pokud máte nějaké otázky nebo s něčím nesouhlasíte, tak budu rád, když mi to napíšete v komentářích.
Doménová matka tě podřízne, zpravidla když se web pěkně rozjede, tedy s morbiditou sobě vlastní, až po investici času a peněz 🙂 Osobně bych si znovu rozmyslel stavět web na doméně s ochrannou známkou, poté, co jsem naprosto stejným způsobem jednu (taky s botama) odevzdával zpět v její náruč 😉
Záleží na tom o jakou ochranou známku se jedná. Vím, že je problém s Riekerem nebo Desigualem. A i kdyby mě zařízli, tak změna domény a přesměrování všech URL je záležitost pár řádkového scriptu 🙂
Kéž by to bylo tak jednoduchý..btw, jak chceš přesměrovávat url, když doménu v případném sporu převedeš na majitele ochranné známky? Jinak u ochranných známek nejde vůbec o to kdo, jde o to kdy 😉
Budu mít přístup stále do hostingu. Koupím novou doménu, nastavím DNS a přes 301 přesměruji všechny URL starého webu? Jeden script, 5 min práce.
Ni 5 let práce 🙂 dns a 301 bys právě musel nastavit u té staré domény, aby vedla na novou..Když nemáš starou, nemáš co nastavovat. Teď jsi jen popsal stav, dle kterého by jsi dokázal odkazy vedoucí na libovolnou cizí doménu přesměrovat na svou novou doménu a to jak víme, bylo by výhodnější si tam rovnou přesměrovat třeba všechny odkazy vedoucí na seznam.cz 😉
Pěkný článek.
Osobně bych se také bál mít v názvu domény Tamaris. Honza Kalianko sice na workshopu tenhle způsob vyzdvihoval, jasně, je to dobré pro SEO, ale je to také slabina.
Dělám to podobně, ale bez toho odkládání stranou a každý měsíc si to vyčítám. Sice tak rychleji přibývají další weby, ale rezerva je potřeba, zvlášť když má člověk rodinu.
S brandovými doménami může být problém, ale když je člověk bude sekat jednu vedle druhý, tak jich udělá třeba 20 těch webů, a když 3 neprojdou, tak se toho zase tolik neděje.
Díky za článek. Ještě tě opravím: kabelky a hodinky nejsou žádná pasiva, jsou to také aktiva. Vše, do čeho se ukládají finanční prostředky, jsou aktiva. Aktiva se dají různě členit. Také podle výnosnosti, v tom je ten rozdíl: zatímco kabelka ti nic moc nevydělá, spíš její hodnota v čase poklesne, investice do akcií aj. produktů děláš, abys v budoucnu na nich mohl vydělat.
Jen mě to tak pobavilo, protože právě v článku uvádíš: „… že většina lidi nezná rozdíl mezi aktivy a pasivy. „
Zdravím Lenko. Dle mého názoru z investičního hlediska to pasiva jsou. Článek se jmenuje „Jak a proč investuji..“ Tyto běžné produkty tedy nevnímám jako investiční příležitost, a proto se k nim stavím jako k pasivům. Zároveň to jsou věci, které nespadají do základní pyramidy potřeb a jsou jakým si nadstandardem. Proto tedy o takových věcech mluvím jako o pasivech.
Na brandy v domene si treba dávať pozoor. ked ti ju zoberú tak ti ostane akurat tak obsah webu nič viac. Ale pri takýchto XML katalogoch sa nedá velmi hovoriť o obsahu. Inak super blog, chválim !
Pěkný článek. Hodně mě přinutil k zamyšlení se nad sebou a svým businessem. Také bydlím u rodičů => minimální náklady, takže bych toho mohl využít 🙂
Výborná motivace, díky moc.
P.S.: kolik platíš za jeden článek? Kde hledáš autory?
Ahoj Jirko, každý takový komentář mě těší. Je to jak kdy a podle účelu k jakému článek chci. Obvykle tak tak mezi 100 – 150 Kč za článek. Autoři se dají najít třeba copywriting.cz 🙂 Doufám, že ti motivace vydrží a bude to šlapat.