Poslední pokus o záchranu mého největšího webu

V dnešním článku bych se rád věnoval příběhu webu, který jsem budoval dlouhé roky.

Web měl stovky tisíc návštěv měsíčně až do jednoho osudného dne.

Koncem srpna 2023 dostal velký hit core updatem Googlu a jeho návštěvnost od té doby jen padala až téměr k nule.

Jak jsem postupoval? Povedlo se web zachránit?

Historie

Web, který zde budu rozebírat, jsem začal budovat v roce 2018 na vysoké škole. Samozřejmě to nebyl můj jediný web, ale vkládal jsem do něj největší naděje na budoucí úspěch.

Byl to v zásadě klasický scénář, kdy jsem se snažil koupit roky fungují web, o který se nikdo nestará. Po několika měsících, stovkách emailů a vyjednávání s X lidmi jsem konečně narazil na ten pravý web. Odpovídal mým představám o segmentu, stáří domény, obsahu, stavu, návštěvnosti a pořizovací ceně. Před koupí webu vypadala jeho návštěvnost takto:

Jednalo se tedy o záchranu potápějící se lodi. Doména byla registrované již v roce 2008! To také mělo svojí hodnotu.

Do roku 2018 jsem fungoval primárně jako affiliate partner a to tvořilo majoritu mých příjmů. Cílil jsem hlavně na komerční dotazy ve výsledcích vyhledávání. Postupem času jsem ale cítil, že tento model se stává neudržitelným. Chtěl jsem proto více diverzifikovat do obsahové vertikály mimo komerční dotazy. U těch byla výhoda, že nebyly tak konkurenční, byl tam daleko vyšší objem hledanosti a daly se monetizovat AdSense reklamou.

Web se postupem let podařilo vyškálovat z původních cca 200 lidí denně až na průměrnou návštěvnost okolo 12 000 lidí denně. Samozřejmě drtivá většina z organiku. Jinak to já ani neumím. 🙂

Vybudoval jsem kolem sebe tým copywriterek a dalších pomocníků z nejrůznějších oblastí. Na webu jsme tvořili do jisté míry unikátní koncept kvalitního obsahu, dařilo se porážet konkurenci i na velmi konkurenční dotazy.

Roční investice do tohoto webu přesahovaly 1 000 000 Kč. Web vydělával v průměru okolo 80 000 Kč měsíčně z různých zdrojů, takže jsem v zásadě první roky vše reinvestoval zpět. Nicméně mezi roky 2020 – 2023 moje investice do obsahu částečně opadly a z webu jsem si konečně bral tížené dividendy.

Můj focus

I když obecně moje weby šlapaly poměrně dobře a díky dobře nastaveným procesům mě stály ve výsledku pár hodin týdne, tak jsem v SEO postupně vyhořel. Je to obor, který mi hodně dal, ale už se v něm pro mě nedalo moc co objevit. Princip Google vyhledávání se posledních X let v zásadě nezměnil.

Chvilku více fungovalo tohle, chvíli támhle to, chvíli byla mánie s emoticonami, pak zase site linky ve výsledcích vyhledávání atd. Nicméně směr a principy byly stále stejné. Je to stále stejný blackbox, na který se nedá v zásadně spolehnout. Navíc jsem se od roku 2020 začal věnovat primárně eHUBu, kde vidím dlouhodobě daleko větší potenciál než v SEO.

Na webech mi tedy stále vznikal nový obsah, kupoval jsem odkazy, ale již jsem na celý tento segment podnikání neměl takový focus jako do cca roku 2021. Příjmy z této vertikály jsem bral jako přilepšení a ne něco na co bych dlouhodobě spoléhal. Celé to tady popisuji, abyste měli trochu kontext celé situace.

Srpnový core update 2023

Pokud se v SEO trochu pohybujete, tak jste zaznamenali, že v roce 2023 se začaly dít ve výsledcích vyhledávání poměrně divy.

Za celých těch 10+ let co dělám SEO jsem nezažil takový rok, kdy by se tolik projevily algoritmické změny Google vyhledávání na tolika webech.

V zásadě jsem nikdy core updaty nesledoval, nikdy mě to nezajímalo a nepřidalo mi to důležité. Vždy jsem se snažil focusovat na co nejlepší obsah, rychlost, obsahové UX + content engagement, interní prolinkování, design, správnou navigaci, autoritu webu atd.

Jednoduše na to, aby na mém webu vždy každý návštěvník snadno a přehledně našel pro co přišel. Nějaký tučňák, panda nebo další algo updaty se mě nikdy netýkaly.

Až do té doby než přišel tento „nenápadný“ update.

Na Twitteru (X) se strhla lavina z různých „SEO kruhů“ jak weby dostávají hit, přicházejí o traffic na úkor Redditu atd. Neřešil jsem to stejně jako roky předtím.

Až po pár týdnech jsem si všiml, že příjmy z AdSense nějak padají. Traffic dostal masivní hit a vlastně až do letošního dubna to byl pomalý umíráček.

Články, na které jsem předtím krásně rankoval se začaly propadat do hlubin SERPu. 2000+ klíčových slov na pozici 1-3? Jasně, do pár týdnů téměr kompletně pryč. Nevyzpytatelnost tohoto oboru se na mě podepsala v plné míře.

4 pokusy o nápravu

I když jsem weby již aktivně příliš neřešil, tak mi přišla velká škoda nechat se takto sestřelit po letech práce. Rozhodil jsem sítě a po konzultaci s Ondrou Bajerem jsem zkusil nasadit první fix. Psal jsem o tom i Tweet.

Tou dobou jsem měl nemalou část trafficu i z Google Discover. Je zajímavé, že s tímto core updatem začal tento zdroj také kompletně vypadávat. Vím, že Discover je do jisté míry random a optimalizovat se na něj moc nedá, ale i tak to byla zajímavá korelace. Možná nějaká „penalizace“ na úrovni domény? To byly mé první myšlenky.

Nicméně v Search Console nebyla žádná informace o manuální penalizaci. Ve výsledku tedy těžko říct co se vlastně stalo. Důležitý je výsledek a ten nebyl úplně optimistický.

Každopádně tento první fix spočítal v tom, že jsem se přes disavow tool (distancování se od odkazů) distancoval od přibližně 1000 domén, které na mě odkazovaly. Něco byly spam domény co jsem si vytáhnul z Ahrefsu a něco byly mnou historicky koupené odkazy.

Co jsem tak zjišťoval, jak lidé na tento update reagovali, tak právě distancování se od odkazů mi dávalo největší smysl. Logicky jsem za ty roky měl v odkazovém portfoliu určitou porci odkazů z webů, které již „dnešní Google“ nemusel brát tak dobře jako dříve.

Už to vypadalo, že se web podařilo zachránit! Otočka na grafu! A pak zase tududumdum..

Druhým „fixem“ mělo být ještě lepší zapracování na Schema.org. Přidali jsme s vývojářem Schema pro profily autorů, pár parametrů pro lepší čtení obsahu atd. Tomuto jsem obecně moc šancí nedával, ale i tak jsme to chtěl mít „perfektní“.

Třetím „fixem“ měla být ještě intenzivnější práce na autoritě. U každého článku byl uvedený reálný autor i s odkazy na jeho/její soc. sítě. Každý autor měl na webu svůj profil s odkazy na články co napsal. Začal jsme být aktivní na soc. profilech webu, koupil několik drahých odkazů z velmi silných domén apod.

Čtvrtým „fixem“ měla být práce na úpravě obsahu. Aktualizace článků, kompletní zdrojování veškerých informací, lepší interní prolinkování, typově úplně nové druhy obsahu apod.

Nechal jsem tyto pokusy o nápravu, aby si pár týdnů sedly, ale asi je vám podle grafu výše jasné, že to nepřineslo žádný efekt.

Vlastně spíš opak.

Celý web začal jít komplet na nulu. Docela kruté po tolika letech práce. Ale víte jak to je. Je to prostě Google. Jdete do toho rizika. Víte o něm. Akorát když se to reálně stane, tak se s tím člověk těžko srovnává, že „prohrál“. 🙂

Samozřejmě weby s daleko horším odkazovým profilem, pomalým page loadem, příšerným UX a objektivně horším obsahem v SERPu zůstaly a některé dokonce dostaly i boost. Ale tak to hold v SEO někdy je. Čas utřít slzu a jít dál. Nebo?

Finální pokus o nápravu

Moje nátura je taková, že hrozně nerad prohrávám! Proto než jsem kompletně hodil flintu do žita, tak jsem chtěl vyzkoušet ještě jednu věc. Radikální řez!

Už nebylo co ztratit. Web měl návštěvnost cca 200 lidí denně z Googlu a vydělával pár stovek. Byl jsem otevřený všemu co by dávalo jen trochu smysl zkusit.

Měl jsem v záloze jedno řešení, které jsem nechtěl zkoušet hned na začátku a to byl kompletní redirect webu i s obsahem na novou doménu.

Začal jsem totiž opravdu věřit tomu, že problém je na úrovni domény a nesouvisí ani tak s dalšími aspekty jako je obsah nebo odkazy. Nemám taková „harakiri“ v SEO rád. Zvláště u webu, na kterém děláte roky. Teď již ale nebylo na co čekat.

V zásadě se nabízelo těchto 5 možností:

  1. Koupit úplně novou doménu bez jakýchkoliv odkazů, obsah původního webu na ní 1:1 překopírovat, všechny URL 1:1 přesměrovat a tím zachovat i odkazový profil původní domény.
  2. Stejný postup jako výše, ale koupit doménu expirovanou co by měla již nějaké vlastní odkazy.
  3. Koupit novou doménu, provést algoritmickou změnu hlavního obsahu a přesměrovat i s odkazy na novou doménu.
  4. To samé jako výše, ale s expirovanou doménou.
  5. Koupit novou nebo expirovanou doménu a převést pouze obsah původního webu bez přesměrování. Tzn. přijít o všechny odkazy a vazbu mezi původní a novou doménou. Využil by se pouze obsah.

Po mnoha úvahách jsem nakonec vybral možnost číslo 3. Vysvětlím proč a co myslím „algoritmickou změnou obsahu“. V zásadě se jedná o to, že jsem na webu měl spoustu článků psané stylem „7 nejlepších něco na…“ nebo „TOP 5 rad jak na…“ apod.

Takový obsah dával historicky poměrně smysl, protože ho v ČR moc lidí nedělalo. Nicméně postupem let se tím SERP docela zaplnil a já začal mít pocit, že Google přestal mít tyto typy obsahu rád.

Bylo to i jedno z mých podezření proč web dostal takový hit.

Myšlenka byla taková, že s pomocí vývojáře rozdělím ty „TOP X“ tipy v článcích na jednotlivé stránky. Tzn. místo toho, abych všech těch X tipů popsal v jednom článku, tak vytvořím X separátních podstránek s každým tipem zvlášť. Následně ten „TOP X“ článek využiji jako takovou „kategorii“, ze které na tyto separátní nové podstránky odkáži.

Celkem se jednalo asi o 2500 „TOP X článků“, které jsme s programátorem takto automatizovaně museli přegenerovat a vytvořili jsme díky mu přibližně 12 000 nových podstránek. Interně jsme tomu začali říkat „harakiri“.

Pravděpodobně si pamatujete dobu, kdy v SEO platilo, že čím delší článek je, tak tím je vyšší pravděpodobnost jeho úspěchu ve výsledcích vyhledávání. Osobně jsem chtěl mít weby vždy štíhlé s menším množstvím URL adres a na každé URL co nejvíce kvalitní obsah = vytěžit jí co to jde.

Toto „harakiri“ tedy jde úplně proti mé původní logice jak jsem tvořil obsahové weby. Nicméně dává to v kontextu moderního Googlu smysl. U toho konkrétního „tipu“ (té nově vytvořené podstránce co jsme udělali) Google nepotřebujeme masakr obsahu. Stačí, když tam čtenář najde co potřebuje. Alespoň taková byla teoretická úvaha.

Nakonec jsem pro tento pokus přesměroval všechny URL původní domény na stejné URL na nové doméně. Logicky jsem nechtěl přijít o roky budování odkazového portfolia.

Co jsem ještě dále upravil?

Z disavow toolu jsem odstranil všechny odkazy, od kterých jsem se kdy distancoval. Nechtěl jsem se v odkazech vůbec hrabat. Jaké na web vedou, tak takové na něj vedou. Nechtěl jsem Google nějak zmást.

Z webu jsme odstranili všechny komentáře u článků. Tohle byl logický krok, protože nedává smysl mít doménu z dubna 2024 a na ní komentáře u článků z roku 2019. Ano, je to sice obsah navíc, ale v dnešní době s AI mi to již nepřipadá tak relevantní a důležité jako historicky.

Dále jsem všechny články publikoval s aktuálním datem při spuštění nové domény. Opět logický krok, protože jsem nechtěl mít na nové doméně X let staré články (podle datumu).

Nechal jsem z obsahu přes databázové dotazy všude odstranit zmínky původní domény.

Nechal jsem vývojáře projít kód šablony, aby v ní nebyly nějaké proměnné nebo komentáře, které by obsahovaly název původní domény.

Nechal jsem vývojáře pustit „harakiri skript“, díky kterému jsme relativně rychle rozpadly „TOP X“ články na jednotlivé dílčí články (viz. výše).

Po provedení „harakiri“ jsem zjistil, že z těch cca 12 000 nový „tipů“ co vzniklo je přibližně 300 duplicitních. Nechal jsem totiž vývojáře projít databázi článků podle title a nadpisu, aby našel duplicity. Je to poměrně logické, když vytvoříte strojově takové množství podstránek, že některé budou duplicitní, protože témata některých článků se překrývají a ty „tipy“ v nich mohou být stejné. Vše jsem proto ručně prošel a buď nechal přepsat nebo smazal. Samozřejmě je pravděpodobné, že i přes to na webu zůstaly nějaké duplicity, protože jsme je strojově neidenfikovali přes 1:1 stejné nadpisy nebo titly. Ale nechtěl jsem se úplně hrabat v detailech. To hlavní bylo ošetřeno.

Kompletně jsem zrušil landing page pro prodej ebooku (stejně to dělalo prd) a nechal drobně redesignovat homepage.

Nechal jsem u článku předělat sekci „Objevte podobné články“, kde jsem začal vypisovat i ty nové rozpadnuté články z těch „TOP X“ článků, aby dostaly nějaký linkjuice a traffic.

Pro start webu jsem nechal kompletně odstranit reklamu, aby web měl co nejlepší page load a UX pro uživatele.

Pro novou doménu jsem zatím nevytvořil žádné nové profily na sociálních sítích.

Šablonu jsem nechal v původních barvách, s původním menu a vlastnostmi.

O co jsem se vlastně ve výsledku chtěl pokusit? Chtěl jsem Googlu prezentovat, že na té nové doméně je úplně nový web i obsah, který si má znovu zaškatulkovat a „oskórovat“. Doufal jsem, že díky těmto úpravám může web dostat lepší „skóre“ než ten původní, který evidentně v určitý moment dostal nějaký černý mráček do své kolonky v Google databázi. 🙂

Jak to dopadlo?

Po všech úpravách výše (které nebyly zrovna levné a některé z nich byly i poměrně časově náročné) jsem měl smíšená očekávání. Vše mi dávalo logický smysl, ale co na to Google? Jak bude na tuhle boudu reagovat?

Po převodu na novou doménu jsem poprosil Martina Žatkoviče, aby mi strojově projel původní sitemapu webu kvůli případným chybám v přesměrování. 99,99% všech URL bylo ok. Dobrá zpráva!

To, že Google není náboženství, ale spíš takový random generátor nahodilých událostí jsem si již za ty roky zvykl. Ale to co se stalo po převodu webu na novou doménu považuji až za bizardní.

Web jsme převedli v pátek 10.5.2024 a přes víkend až do pondělí se víceméně nic nedělo.

Web se dostal na původní návštěvnost. Tzn. redirect byl pravděpodobně provedený dobře a vypadalo to, že vše funguje.

Pak se ale začaly dít věci. První co začalo naskakovat do šílených čísel byl Google Discover.

Jak vidíte podle grafu, tak nyní již drobně opadnul, ale stále je na velmi slušných cca 25 000 tisících návštěvnách denně.

Organik na sebe nenechal dlouho čekat a jeho graf v zásadě kopíruje vývoj Discoveru. Jen s tím rozdílem, že tam nedošlo zatím ani k mírnému propadu návštěvnosti a stabilně se drží na úrovni okolo 3000 lidí denně.

Jaká jsou tedy celková čísla od spuštění? Za cca 3 týdny od spuštění web vygeneroval 490 632 návštěv. To je přibližně co vygeneroval původní web za posledních 10 měsíců! 90% tvoří Discover a 10% organická návštěvnost. Šílenost.

Je jasné, že takový výkon nevydrží věčně a Google někdy zakročí. Bude to zítra? Nebo za týden? Nebo za měsíc? Netuším. Ještě je brzo to celé hodnotit.

Samozřejmě doufám, že to vydrží co nejdéle! Takový traffic na reklamách nedělá úplně zanedbatelná čísla. 🙂 Nicméně jsem nohama na zemi a beru tohle období jako takovou „kompenzaci“ za nepřízeň v posledním roce. Může se určitě stát, že zítra přijde stopka a web půjde opět směrem k nule.

Pointou tohoto článku proto není prezentování něčeho co zaručeně funguje. Takové věci v SEO neexistují. 🙂 Spíš jsem chtěl transparentně ukázat zajímavý experiment, o kterém se veřejně příliš nemluví.

Neudělají všichni to samé, když tohle zasdílím? Nemyslím si. Do jisté míry je tohle dílem náhody a souhry vícero okolností. Nevěřím, že tento postup bude obecně fungovat každému.

Jak jsem již zmínil, tak považuji tento postup za krajní řešení celé situace. Určitě bych to nedoporučoval u webů, které mají například „pouze“ 30% drop v návštěvnosti, mají vybudovaný brand apod. Tam bych nějaké budoucí záchraně ještě věřil. Ale při 90%+ propadu už je vám to v zásadě jedno, a proto jsem do toho šel.

Ještě se nabízí jedna zajímavá otázka k zamyšlení. Až (pokud jestli) Google web znovu vyhodnotí jako „nepřátelský“ bude tato metoda fungovat znovu? Tzn. opět vše přesměrovat na novou doménu a zkusit celou tuhle srandu znovu?

Upřímně si nejsem jistý. Již tento výsledek mi přijde docela náhodný a vcelku úsměvný. Ale uvidíme co přinese budoucnost. 🙂

Díky, že jste dočetli až sem. Omluvte případné chyby a překlepy. Buďte zdrávi!

O autorovi Milan Pichlík

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *